35.000 de minute intarziere

35.000 de minute intarziere

Miscarea de protest, „spontana”, declansata ieri dimineata de feroviari a afectat traficul pe calea ferata, in toata tara, in intervalul de trei ore, cat a durat protestul, din cele 382 de trenuri cate erau in grafic fiind oprite 290. Dintre acestea, 194 de trenuri au fost de calatori si 96 de marfa. Intarzierile acumulate au fost de aproape 35.000 de minute.

Potrivit administratiilor de cale ferata, 20.000 de calatori au avut de suferit, singurele regionale unde in intervalul 7.00-10.00 s-a mai miscat cate un tren fiind Brasov, Iasi si Galati. Pana la ora 15.00, la ghiseele din gari se returnasera circa 50.000 de lei, contravaloarea biletelor neutilizate. O situatie mai deosebita s-a inregistrat in legatura cu doua grupuri de copii blocati in trenuri, pentru care sefii companiilor de cale ferata au dispus trimiterea unor autobuze si transportarea acestora la Predeal (102 copii) si la Brasov (29 copii). In judetul Alba, desi numai in statiile Blaj si Teius feroviarii au intrerupt lucrul, orarul trenurilor a fost dat peste cap. Trenul personal 2300 care trebuia sa ajunga in gara Alba Iulia in jurul orei 10.00 a acumulat intarzieri, fiind oprit in Simeria mai mult timp. In Bistrita, patru trenuri de calatori au stationat in garile Salva si Beclean pe Somes, iar pe Regionala Iasi au ramas blocate 20 de trenuri. Pe Regionala Constanta a fost reluat traficul, dupa ora 10.00, primul tren care a parasit gara fiind Rapidul spre Bucuresti, care avea ora initiala de plecare – 7.06. In total, in cele trei ore de protest au fost oprite zece trenuri in garile Fetesti, Slobozia Veche, Basarabi, Constanta, Mangalia si Cernavoda. Si in judetul Maramures, cateva trenuri au fost oprite in statii, iar la nivelul regionalei Cluj, 90% din trenuri nu au circulat. Feroviarii au permis continuare traseului doar pentru trenurile care se aflau, la ora 7.00, foarte apropiere de destinatie. La Craiova, 65 de trenuri de calatori si marfa au fost oprite la 7.00 si repornite la 10.00. Trenul personal 9048 care circula pe ruta Turnu Magurele-Rosiorii de Est a fost oprit dimineata, in traseu, dar din cauza faptului ca unei pasagere i s-a facut rau, s-a decis deplasarea trenului pana la Rosiorii de Est, pentru a i se acorda ingrijiri medicale. Circulatia trenurilor de pe raza Regionalei Timisoara a fost reluata, de asemenea, la ora 10.00, directorul Mircea Benec anuntand ca toti cei care se fac raspunzatori de intarzierile trenurile vor fi sanctionati.

„Vina apartine liderilor sindicali”

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat ieri ca vina apartine liderilor de sindicat, care „nu trebuie sa se ascunda in spatele unei miscari spontane”. „Stiu ca ieri (joi-n.n.) si azi (vineri-n.n.) ei au fost crainicii acestei miscari voluntare”, a spus acesta, precizand ca isi mentine pozitia conform carora actiunea a fost ilegala. Ministrul a anuntat ca a solicitat un raport cu numarul de persoane care au protestat „spontan”. In opinia sa, principalii vinovati de blocarea circulatiei feroviare sunt impiegatii de miscare care au oprit lucrul. In replica, CNS Cartel „ALFA” a acuzat Guvernul de iresponsabilitate in relatia cu sindicatele feroviarilor, considerand ca, prin Memorandumul privind dimensionarea cheltuielilor salariale, a determinat retragerea ofertei administratiilor feroviare. „ALFA” a apreciat ca feroviarii au intrerupt lucrul din cauza neregulilor din sistem, pe fondul nemultumirii fata de incalcarea de catre Guvern a intelegerii la care s-a ajuns in urma negocierii asupra cresterilor salariale pentru 2008.

Conflict de interese

Sindicalistii feroviari au anuntat ca, de luni, vor incepe procedurile legale pentru declansarea conflictului de munca, cele trei administratii de cale ferata ramanand la aceeasi oferta de majorarea salariilor, respectiv 8% in doua transe.

In noaptea de joi spre vineri, oficialii de la Ministerul Transporturilor si de la calea ferata au luat o serie de masuri pentru a contracara protestul „spontan” anuntat de feroviari. Astfel, a fost pregatit personal de rezerva care sa suplineasca personalul ce ar fi refuzat sa-si indeplineasca atributiile de serviciu si au fost mobilizate echipe de control, astfel incat sa se deruleze toate procedurile de verificare pentru ca, in baza lor, ulterior sa fie dictate sanctiunile in cazul acestor incalcari. Personalul de conducere i-a informat pe angajati cu privire la consecintele opririi trenurilor pentru ca acestia sa cunoasca efectele in cazul in care ar recurge la astfel de actiuni.

Controlori nervosi, calatori scarbiti

Greva spontana a salariatilor CFR a creat un haos de nedescris in majoritatea garilor din Romania. Zeci de mii de oameni au fost nevoiti sa astepte cu orele pe peroane, iar unii dintre ei s-au trezit chiar coborati din tren in alte localitati decat cele de destinatie. Vreme de trei ore pasagerii nu au fost informati, in mod oficial, de nici un angajat al CFR despre ce se intampla. Majoritatea caselor de bilete au fost inchise, la fel si birourile de informatii.

La mai bine de doua ore dupa incetarea asa numitului „protest spontan” al angajatilor CFR agitatia si starea generala de tensiune a multimii din Gara de Nord nu se ameliorase aproape deloc. Sute de oameni urmareau cu ingrijorare panourile de afisaj, care anuntau atat sosirile si plecarile, cat si orele de intarziere. Practic, greva a dat peste cap programul calatorilor, generand nemultumiri si rumoare. Pasagerii s-au vazut nevoiti sa astepte ore intregi pe peroane, fara sa primeasca explicatii si fara sa fie informati de cineva daca si cand ar putea pleca trenul la care au platit bilet. Printre oameni, parerile erau impartite: in timp ce aceia care au avut mai mult de asteptat nu cred ca angajatii CFR erau indreptatiti sa-si revendice drepturile afectand programul atator oameni, cei care au avut norocul sa-si ia bilete dupa incetarea grevei sunt de parere ca personalul cailor ferate ar avea ceva dreptate. „S-au scumpit toate cu 8,5% – ei au primit 8%. Nici macar echivalentul scumpirilor”, spunea o femeie. „O greva reala ar trebui sa se anunte”, sustinea in schimb un alt barbat. Putin mai incolo, un student din Israel urmarea mai degraba amuzat toata vanzoleala si ne intreaba daca stim ceva de trenul din Cluj.

Pe de alta parte, conductorii si controlorii care supravegheau plecarea trenurilor iesite din greva raspundeau nervos la intrebarile calatorilor. In schimb, fata presa manifestau o ostilitate deschisa. „Am si eu o intrebare la dumneavoastra. Aveti cumva autorizatie sa luati interviu pe peron? De la Calea Ferata? Va trebuie autorizatie si reprezentantul Caii ferate cu care sa veniti. Aveti voie sa intrebati la ce ora pleaca trenul, dar nu sa inregistrati”, conchide controlorul. (Gilda POPA)

CATEGORIES
Share This